Radioens landskab har været under drastisk forandring. Selvom det stadig er let at finde kanaler til enhver smag, så spreder formatet sig ikke blot gennem radiobølger. Der findes nu også et hav af shows, som udelukkende findes online. De senere år er podcasts ydermere eksploderet i popularitet, og her fornemmer man ofte inspiration fra klassiske radioprogrammer. Men hvordan kommer man i gang med at promovere et show, som landskabet ser ud i dag?
Indret et studie og sæt billeder på lyden
Det er lettere end nogensinde før at starte sit eget show. Det fører dog også med sig, at der er stor konkurrence og mange populære programmer. Har man i forvejen styr på teknikken omkring lyd, så er det sikkert overkommeligt at håndtere et videokamera. Og er man helt grøn, kan man ubesværet starte med at benytte en telefon.
For det lader til at blive mere og mere populært at optage video af ens radio- eller podcastprogram. Måske finder man det en smule modstridende, men videoformatet kan blive et yderst værdifuldt aktiv for lydens del af programmet.
Derfor bør man indrette et flot, iøjnefaldende studie, som er velbelyst og med specielt design, som afspejler programmets stemning. Måske kan man kaste et blik på særlig udsmykning til væggene på https://www.familietapeter.dk/, eller måske passer et par store planter godt ind i baggrunden. Det handler om at være kreativ og lade rummet spejle sig i programmets humør.
Derfor virker det
Video tiltrækker mange øjne på sociale medier. Her er det en kæmpe spiller, og det er noget, man bør udnytte. Er man strategisk omkring sin måde at lede nye interesserede videre til det sted, hvor de kan lytte til programmet i sin fulde form, så er der med sikkerhed nye lyttere at hente. Og det gælder både for radio og podcasts.
Se på det som en mindre udvidelse af programmet. Når først opsætningen står snorlige, så er det så let som at trykke én gang på optag. Herefter er det et spørgsmål om at dele de bedste, små, korte klip fra showet, hvor lytterne befinder sig. Med nye tiltag som YouTube Shorts er det tydeligt at fornemme, det er et format, som kommer mere og mere i fokus.